PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Ještě jednou mi dovolte nahlédnout do nedávné minulosti a oprášit kolekci disponující visačkou s rokem výroby 2009. Důvodem tohoto aktu je „Fragmentary Evidence“, druhý řadový disk z dílny AUGURY, nesmírně to nadanéno prog/tech death metalového kvarteta ze země Javorového listu. Jak už je v těchto stylových končinách zvykem, naši pozornost i tentokráte zaměříme na velkokapacitní líheň technickou vytříbeností oplývajících kapel – frankofonní provincii Québec. AUGURY odstartovali svoji kariéru velmi strmě, a sice úžasným debutem „Concealed“, na kterém se už tenkrát presentovali vyspělou a otevřenou produkcí, jenž s lehkostí sobě vlastní překračovala nejednu žánrovou hranici. Následující pětiletka však byla prosta podobně sladkých plodů, ba právě naopak, zastihla kapelu v nepříjemném období personálních rošád. I přes tyto komplikace, a s nimi spojené neustálé ukládání materiálu k ledu, dokázali Kanaďané zformovat silnou sestavu a natočit více než důstojného pokračovatele famózní prvotiny „Concealed“.
Ač ke studiovým pracím zasedly hned čtyři výrazné muzikantské individuality, nenese druhé album AUGURY ani stopy po přehnaném instrumentálním exhibicionismu. „Fragmentary Evidence“ je ukázkovým příkladem týmové práce, nikdo ze zúčastněných se neuchyluje k samolibým hrátkám na svém vlastním písečku. Kompatibilitu celku navíc podtrhuje i citlivý, vyvážený mix, poskytující každému z nástrojů stejnoměrný životní prostor. Na tomto místě mě napadá paralela se žánrově spřízněnými Němci OBSCURA, kteří na své druhé desce „Cosmogenesis“ aplikovali poněkud odlišný přístup a na úkor kytarové sekce místy trochu necitlivě upřednostnili všehoschopný bezpražec v držení Jeroena Paula Thesselinga. Stejný typ baskytary úřaduje i tentokrát, Dominic Lapointe sice obrábí pouze standardní čtyřstrunný exemplář, nicméně jeho hra působí stejně osvěžujícím dojmem jako ta Thesselingova. Ohromnou porci diversity nabízí i šestistrunná sekce, jenž nenuceně přechází od složitých, technicky náročných konstrukcí až po zasněné pasáže v režii subtilní akustické kytary. Za decentní akustiku je v AUGURY zodpovědný především Mathieu Marcotte, jehož jméno mimo jiné hledejme i v pozadí HUMANOID, čistě instrumentálního prog/ambientního projektu. A slovo „variabilita“ si koneckonců ponechejme v ústech i pro případ zpěvu, dominující growl je totiž doplněn tu ženským hrdlem („Brimstone Landscapes“), tu black metalovým skřípěním („Skyless“) a tu zas čistě power metalovým vokálem („Sovereigns Unknown“). Ostatně za všechno snad mluví i fakt, že při nahrávání „Fragmentary Evidence“ se u mikrofonu vystřídala celá sedmička hostů, mimo jiné i členové veleznámých souborů typu CRYPTOPSY či UNEXPECT.
Se svým kreativním potenciálem AUGURY bez problémů pokořili téměř hodinový hrací čas, přičemž jen závěrečnou položku „Oversee The Rebirth“ natáhli rovnou přes hranici jedenácti minut. Ani v takto extrémních případech nemá nenechavá tetka Nuda sebemenší nárok na úspěch, ba právě naopak, dlouhé komplexní kompozice totiž svědčí Kanaďanům ze všeho nejvíce. Zářným příkladem je jeden z highlightů alba, osmiminutový epos „Jupiter To Ignite“, kde AUGURY s přehledem kříží technické pasáže s procítěnou akustikou a navrch ještě přidávají sladkou třešničku v podobě nakažlivé melodiky jako vystřižené z repertoáru spřízněných QUO VADIS. Ač se může zdát, že Kanaďané fúzují zdánlivě nesourodé složky a vesele mixují hrušky s jablky bez ohledu na řád a kompoziční formu, opak je pravdou. Přes svoji ohromnou diversitu a barevnost působí produkce kapely neuvěřitelně kompatibilně, plyne nenásilně a s elegancí si razí cestu mezi zubatými žánrovými útesy.
„Fragmentary Evidence“ rozhodně není typickým, tedy na první poslech zcela nepoživatelným „tech“ albem, troufám si konstatovat, že dokáže získat nové obdivovatele hned na úvodní schůzce, a to především díky své přívětivě melodické tváři. Jeho kouzlo však časem nepomíjí, ostatně i autor článku má za sebou dobrých padesát poslechů a i na tom současném, padesátém prvém, s potěšením objevuje celou řadu jemných detailů a nuancí, které mu při předešlých seancích zůstaly utajeny. Druhá deska prog/tech death metalových vizionářů AUGURY je jednoduše okouzlující, pro dnešek nemám sebemenších výhrad.
Prog/tech death metal ve své nejsilnější hodince.
10 / 10
Patrick Loisel
- zpěv, kytara
Mathieu Marcotte
- kytara
Dominic Lapointe
- baskytara
Étienne Gallo
- bicí
hosté:
Sven de Caluwé (ABORTED)
- zpěv
Éric Fiset (NERVOUS IMPULSE)
- zpěv
Sébastien Croteau (NECROTIC MUTATION)
- zpěv
Syriak (UNEXPECT)
- zpěv
Leilindel (UNEXPECT)
- zpěv
Youri Raymond (CRYPTOPSY)
- zpěv
Filip Ivanovic (AGONY)
- zpěv
1. Aetheral
2. Simian Cattle
3. Orphans Of Living
4. Jupiter To Ignite
5. Sovereigns Unknown
6. Skyless
7. Faith Puppeteers
8. Brimstone Landscapes
9. Oversee The Rebirth
Fragmentary Evidence (2009)
Promo 2006 (demo) (2006)
Concealed (2004)
Datum vydání: Pátek, 17. července 2009
Vydavatel: Nuclear Blast Records
Stopáž: 54:57
Produkce: Hugues Deslauriers, Yannick St-Amand and AUGURY
Studio: Northern Studios and Surgeon's Lab Studios
Mixing: Jean-Francois Dagenais
Mastering: James Murphy
Assistant engineer on drum editing: Antoine Lussier
Coverart: Sven de Caluwé
Sound effects: Ethan Djankovich
Výborne dielo, ktorého atmosféra je neuveriteľne strhujúca. Dokonalým spôsobom skĺbené krásne melódie a nekompromisná deathmetalová tvrdosť. Hráčske schopnosti jednotlivých členov zoskupenia nenarúšajú kompaktnosť celého materiálu aj napriek naozaj špičkovým výkonom, ktoré by sme občas pokojne mohli označiť slovkom exhibícia. Členovia AUGURY ale zjavne vedia ustriehnuť tieto krehké hranice - pričom svojimi aranžami dokážu využiť svoje schopnosti v prospech naozaj skvelého celku.
Ak som pred časom označil OBSCURU za svieži vánok v stojatých vodách tohto štýlu, tak teraz musí spomenúť tornádo. Vynikajúci album.
-bez slovního hodnocení-
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.